Aspekty prawne związane z aferą w samochodach Grupy Volkswagen. Co mogę zrobić?

Powyższe dotyczy toksyczności spalin w samochodach Grupy Volkswagen marki Audi, Seat, Skoda i Volkswagen wyprodukowanych w latach 2009–2014  wyposażonych w silnik wysokoprężny 2.0 TDi (oznaczenie fabryczne EA 189E5). Dokładnie chodzi o instalowanie oprogramowania ograniczającego neutralizację tlenków azotu w spalinach silników Diesla. Oprogramowanie wyłączało system neutralizacji tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go w razie rozpoznania, że silnik poddawany jest testom.Według oficjalnych danych, które potwierdził polski oddział koncernu, po polskich drogach jeździ 140 tyś. samochodów z nielegalnym oprogramowaniem fałszującym odczyty.

Powstaje zatem pytanie, jakie roszczenia mają właściciele wadliwych aut i do kogo mają kierować swoje żądania?

Istotne w tym momencie jest ustalenie, jaka obowiązuje podstawa prawna dochodzonych roszczeń, ponieważ, w zależności kiedy został zakupiony samochód obowiązuje inna ustawa. Mianowicie dla aut zakupionych:
– przed 25 grudnia 2014r. obowiązuje ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej  oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego,
– po 25 grudnia 2014r. obowiązuje  kodeks cywilny tj. art. 556 i nast.

Podkreślić należy, że dla właściciela auta, istotne jest, że wadą samochodu jest to, że zakupiony pojazd nie ma właściwości o których istnieniu sprzedawca zapewniał kupującego. Powyższa okoliczność jest o tyle ważna, że może w przyszłości prowadzić do spadku ceny pojazdu, co jest wymierną  stratą dla właściciela pojazdu.

Ponadto warto zaznaczyć,  że roszczenia również przysługują  z tytułu stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych – ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Za nieuczciwe praktyki rynkowe uznaje się w szczególności wprowadzenie w błąd. Należy w tym postępowaniu wykazać, że kwestionowane praktyki przedsiębiorcy wpłynęły  lub mogły wpłynąć  na decyzję o zakupie auta.

Zatem uprawnienia, jakie nam przysługują zależą od podstawy prawnej dochodzonych roszczeń i mogą to być np. nieodpłatna naprawa, wymiana na nowy (chyba, że naprawa lub wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów), obniżenie ceny lub w ostateczności odstąpienie od umowy. Stroną do której skierujemy roszczenia może być w zależności od podstawy prawnej roszczenia może być Sprzedawca, Dealer, podmiot który wprowadził na rynek auto, Gwarant.

Trzeba pamiętać, że dochodzenie roszczeń w omawianej sprawie będzie skomplikowane i zapewne długotrwałe, ale wynik sprawy niekonieczne musi negatywny dla właściciela auta.

W przypadku pytań lub wątpliwości zapraszam do Kancelarii Radcy Prawnego – Radca Prawny Joanna Nawrocka, ul. Sportowa 7 lok. 124 w Grójcu, tel. 510 122 569, www. Kancelaria.Nawrocka.pl

Artykuł Radcy Prawnego Joanny Nawrockiej ukazał się w gazecie „Jabłonka” w Grójcu.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij