Aspekty prawne związane z aferą w samochodach Grupy Volkswagen. Co mogę zrobić?
Powyższe dotyczy toksyczności spalin w samochodach Grupy Volkswagen marki Audi, Seat, Skoda i Volkswagen wyprodukowanych w latach 2009–2014 wyposażonych w silnik wysokoprężny 2.0 TDi (oznaczenie fabryczne EA 189E5). Dokładnie chodzi o instalowanie oprogramowania ograniczającego neutralizację tlenków azotu w spalinach silników Diesla. Oprogramowanie wyłączało system neutralizacji tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go w razie rozpoznania, że silnik poddawany jest testom.Według oficjalnych danych, które potwierdził polski oddział koncernu, po polskich drogach jeździ 140 tyś. samochodów z nielegalnym oprogramowaniem fałszującym odczyty.
Powstaje zatem pytanie, jakie roszczenia mają właściciele wadliwych aut i do kogo mają kierować swoje żądania?
Istotne w tym momencie jest ustalenie, jaka obowiązuje podstawa prawna dochodzonych roszczeń, ponieważ, w zależności kiedy został zakupiony samochód obowiązuje inna ustawa. Mianowicie dla aut zakupionych:
– przed 25 grudnia 2014r. obowiązuje ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego,
– po 25 grudnia 2014r. obowiązuje kodeks cywilny tj. art. 556 i nast.
Podkreślić należy, że dla właściciela auta, istotne jest, że wadą samochodu jest to, że zakupiony pojazd nie ma właściwości o których istnieniu sprzedawca zapewniał kupującego. Powyższa okoliczność jest o tyle ważna, że może w przyszłości prowadzić do spadku ceny pojazdu, co jest wymierną stratą dla właściciela pojazdu.
Ponadto warto zaznaczyć, że roszczenia również przysługują z tytułu stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych – ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Za nieuczciwe praktyki rynkowe uznaje się w szczególności wprowadzenie w błąd. Należy w tym postępowaniu wykazać, że kwestionowane praktyki przedsiębiorcy wpłynęły lub mogły wpłynąć na decyzję o zakupie auta.
Zatem uprawnienia, jakie nam przysługują zależą od podstawy prawnej dochodzonych roszczeń i mogą to być np. nieodpłatna naprawa, wymiana na nowy (chyba, że naprawa lub wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów), obniżenie ceny lub w ostateczności odstąpienie od umowy. Stroną do której skierujemy roszczenia może być w zależności od podstawy prawnej roszczenia może być Sprzedawca, Dealer, podmiot który wprowadził na rynek auto, Gwarant.
Trzeba pamiętać, że dochodzenie roszczeń w omawianej sprawie będzie skomplikowane i zapewne długotrwałe, ale wynik sprawy niekonieczne musi negatywny dla właściciela auta.
W przypadku pytań lub wątpliwości zapraszam do Kancelarii Radcy Prawnego – Radca Prawny Joanna Nawrocka, ul. Sportowa 7 lok. 124 w Grójcu, tel. 510 122 569, www. Kancelaria.Nawrocka.pl
Artykuł Radcy Prawnego Joanny Nawrockiej ukazał się w gazecie „Jabłonka” w Grójcu.